הג’אז שמתנהג אחרת

Hailu Mergia

בארבי, 21.9.2017

הבלוג פותח בציטוט מדף האיוונט

היילו מרגיה – מגדולי המוזיקאים האתיופיים של שנות ה-60-70-80 ואחד מאבות המזון של הג׳אז/פאנק האתיופי – יגיע להופעה יחידה במועדון הבארבי בתל-אביב.
חלוץ הסינטסייזרים והאקורדיוניסט האתיופי היילו מרגייה צבר במשך שלושה עשורים של פעילות מוניטין רב באתיופיה ומחוצה לה. ההשפעה שלו על התפתחות האתיו-ג’אז/פאנק הייתה אדירה, ונבעה בין השאר מהיכולת להעניק פרשנות מוסיקלית חדשנית לשירים ולחנים אתיופיים עממיים.
במרבית שנות פעילותו חומריו של מרגייה הופצו בעיקר באופן מקומי ולא יצאו מחוץ לאפריקה, אך לפני כמה שנים צליליו חדרו סוף סוף גם לקהל המערבי – כאשר חלק מיצירותיו יצאו במהדורות מחודשות דרך הלייבל המדהים של בריאן שימקוביץ – Awesome Tapes From Africa.`
היילו היה מופתע/המום מהעניין הרב שהמוזיקה שלו יצרה אצל שימקוביץ ובכלל בעולם והסכים להוציא את ההקלטות במהדורות מחודשות וכך גם התחילה להתגבש החזרה שלו לבמות ברחבי העולם, כמו – Xjazz, Field Day, Clandestino,Boiler room ועוד.
מרגיה נולד בכפר בצפון אתיופיה, החל לנגן אקורדיון ופסנתר בתזמורת הצבאית בגיל 14 ומעט אחר כך כבר החל להסתובב ברחבי המדינה ולהופיע. היילו ניגן בין היתר בהרכב Walias (לצד מולטו אסטטקה ומחמוד אחמד) ועבד כמלחין ומעבד למוזיקאים אתיופים מצליחים. במקביל, עבד על אלבומי הסולו שלו – Techew Belew,Shemonmuanaye Wede Harer, ועוד.  

סוף ציטוט

 

22.9 (1).JPG

ג’אז אתיופי. הבלוג אוהב ג’אז אתיופי.הבלוג לא אוהב ג’אז.הבלוג אמביוואלנטי,קרוע בתוך עצמו. מגיע לבארבי עם זכרונות נלהבים של הופעות קודמות ממדבר הסהרה.בומבינו,אטרי נ’אסוף,סהרה דזרט גרוב.לא בדיוק אתיופי,אבל אפריקה. והנה כאן היישר מאפריקה הראסטאפארית, אנו מתבשרים על בואו של היילו מרגיה,אגדה אתיופית בהתגלמותה ,והבלוג מתמקם אל מול הבמה, כולו צפיה לאותם מקצבים שבורים,אלו שיושבים על יסודות המוסיקה האתיופית המסורתית, בחיבור לג’אז סטנדרטי,בהסבה לאפרו-פאנקי מניע קרביים, בהיסט למקצבים לטיניים עמוסי סול מערבי,בחיבור לאורגן ולמקלדי הסינטי של היילו ירום הודו.והנה זה מתחיל.

22.9 (4).JPG לרגעים ראשונים הפוקוס מונח על היילו, גיבור הערב שמתישב אל סוללת הקלידים בצידו השמאלי של הבמה, כאילו צנוע אל הכלים, רק שמיד נסבה תשומת ליבו של הבלוג אל הבסיסט, וזה גונב לו להיילו את ההצגה,לפחות בהתחלה, מוביל את הקצב בביטים מפמפמים,רפטטיביים מגניבי אוזן, כשמאחוריו באמצע, מוגבה מעם, המתופף.

22.9 (3).JPG

והנה החיבורים מתחברים, וכל קטע עושה את שלו, והקהל, קהל ג’אז אופיני, הרבה ראשי שיבה, אבל גם המון צעירים,שומרים משום מה על דיסטאנס מהבמה, עומדים יפה יפה ומוחאים כפיים עם סיומו של כל קטע. מנומסים אוהבי הג’אז. ואני, כבוד בלוגי,תמהה מעט להתנהגות זו של הקהל, מורגל למופעים אחרים כאן בבארבי, מנסה, יותר נכון משתדל להתמזג. ונתקע. משהו כאן לא תופס אותי. כי בניגוד לציפיותי ( יש לך ציפיות, אה? ) מה שקורה כאן רק מזכיר מרחוק את מה שקרה בהופעות של בומבינו והסהרה גרוב, ולמרות שאסור להשוות , המיינד הטורדני שלי נודד למחוזות רחוקים, ופי הבוגדני מגניב פיהוקים,שנעלמים רק כשהיילו אוחז בידיו אקורדיון  כי גם בזה הוא מפורסם

היילו.jpg

והו אז,אני מתמוגג

ויופי לי, רק שאלה קצרים מידי לטעמי ומשום מה אקורדיונים עדיפים עלי כרגע מקלידים,לפחות במקרה הנ”ל, אבל אל תשפטו אותי החריג, כי הקהל באופוריה, חיוכים נהנתניים ,נענועי גוף ומחיאות כפיים כהוקרה לאגדה האתיופית שניצבת מולו. ואני בבושת פנים עוזב אל האוויר שבחוץ שם פעמי אל בית רומנו וטובע בים של בלייני לילה תל אביביים מסוג אחר,לגמרי אחר.

אז לפני שנסגור ענין.הנה לפניכם וידאו של ההתחלה. היילו מרגיה עולה לבמה,מנפנף לקהל וכל הג’אז הזה.

 בתודה וחג שמח ,מיקרובי

C.) כל הזכויות שמורות

הבלוג שמתנהג אחרת

 

Advertisements
This entry was posted in jazz, Live Concert, photography, Review, video, בא בלילה, ביקורת הופעה, ג'אז, מיכאל רורברגר, מיקרובי and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s